Στον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας κατά την Τουρκοκρατία και την
Επανάσταση του 1821
αναφέρθηκε ο π. Βασίλειος Καλλιακμάνης,
καθηγητής Θεολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης,
ως κεντρικός ομιλητής στην εκδήλωση που διοργάνωσε το απόγευμα
της Τρίτης ο Δήμος Ωραιοκάστρου για την επέτειο συμπλήρωσης 200
χρόνων από την κήρυξη της Ελληνικής Επανάστασης.

Την εκδήλωση, που έγινε με τις ευχές του μητροπολίτη Νεαπόλεως και
Σταυρουπόλεως, κ. Βαρνάβα
, στην αίθουσα εκδηλώσεων των ΕΠΑΣ
ΟΑΕΔ Ωραιοκάστρου, άνοιξε η αντιδήμαρχος Κοινωνικής Πολιτικής και
Πολιτισμού, Χριστίνα Ζάπρα.

Καλωσόρισε τον κεντρικό ομιλητή, τους
προϊσταμένους των ιερών ναών του Ωραιοκάστρου και τους πολίτες
που παρευρέθηκαν, ενώ μετέφερε το χαιρετισμό του δημάρχου
Ωραιοκάστρου, Παντελή Τσακίρη.

Την εκδήλωση χαιρέτισε και ο
προϊστάμενος του Ι.Ν. Κοιμήσεως Θεοτόκου Ωραιοκάστρου, π.
Νικόλαος Μοναστηρίδης.

Ο π. Βασίλειος Καλλιακμάνης με εύληπτο και παραστατικό τρόπο
ανέπτυξε το θέμα της ομιλίας του για τον κοινωνικό ρόλο της Εκκλησίας
κατά την διάρκεια της Τουρκοκρατίας και την Επανάσταση του 1821.

«Η προσφορά της Εκκλησίας δεν συνδεόταν μόνο με τις δραστηριότητες
των επίσημων εκκλησιαστικών αρχών, αλλά και με την παρουσία
χαρισματικών αγίων ανδρών και γυναικών, που αναλώθηκαν και
μαρτύρησαν ως νεομάρτυρες, για να στηρίξουν το φρόνημα και την
αντίσταση του λαού.

Οι νεομάρτυρες έχουν χαρακτηριστεί ως
”αντιστασιακοί της τουρκοκρατίας”, έτσι τους ονόμασε ο Μίκης
Θεοδωράκης
σε ομιλία του στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Θεσσαλονίκης το 2000», είπε μεταξύ άλλων ο π. Βασίλειος
Καλλιακμάνης.

Τόνισε πως «η Εκκλησία δεν περιοριζόταν σε διοικητικές και δικαστικές
ευθύνες. Ήταν εξίσου σημαντική η προσφορά της στην καλλιέργεια της
παιδείας των Ελλήνων, στη λειτουργία των σχολείων και στην έκδοση
βιβλίων».

Επισήμανε πως η Εκκλησία αποτέλεσε το συνεκτικό δεσμό όλων των
Ορθοδόξων Χριστιανών και συνέβαλε στο να διεκδικήσουν οι Έλληνες την ελευθερία τους.

«Η Εκκλησία με τη λατρεία διατήρησε ζωντανή τη
γλώσσα, τον πολιτισμό και τη συνέχεια του Γένους. Δηλαδή, η ελληνική
σοφία, η Εκκλησία του Δήμου της αρχαίας Ελλάδας, διασώθηκε στο
πλαίσιο της χριστιανικής θεολογίας και στο σύστημα διοίκησης των
κοινοτήτων».

Ο π. Βασίλειος Καλλιακμάνης τόνισε ακόμη πως «υπεύθυνη για την
ελληνορθόδοξη παιδεία ήταν η Εκκλησία, καθώς ίδρυσε σχολές και
εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούσαν είτε κρυφά, είτε φανερά
και παρουσίαζαν άριστα αποτελέσματα ως προς την εκπαίδευση των
Ελλήνων.

«Εάν δεν υπήρχε η Εκκλησία να στηρίζει τους Έλληνες
πνευματικά, αλλά και υλικά επί 400 χρόνια», ανέφερε ολοκληρώνοντας
την ομιλία του, «οι περισσότεροι θα είχαν εξισλαμιστεί. Αυτό δεν έγινε
χάρη στην Εκκλησία μας, καθώς τόνωσε το φρόνημα του λαού μας για
να διεκδικήσει την ελευθερία του».